Nem rossz, csak más: ADHD-s gyerekek felmérése, fejlesztése és támogatása

HomeBlogNem rossz, csak más: ADHD-s gyerekek felmérése, fejlesztése és támogatása
ADHD

Nem rossz, csak más: ADHD-s gyerekek felmérése, fejlesztése és támogatása

Számtalanszor találkozhattunk már életünk során, (vagy talán egészen közelről át is éltünk hasonló szituációt) mikor a gyermek látszólag a semmitől, vagy valami egészen apróság miatt kiborul, ”hisztizik”, vagy dührohamot kap. Nagy valószínűséggel olyat is láthattunk már, hogy egy pillanatra sem képes nyugton maradni, jön-megy futkározik, mindenre felmászik, folyamatosan babrál valamivel, hiába próbálják a szülők leültetni, különböző módokon elérni, hogy maradjon egy kicsit nyugalomban. Sokan ezeket a gyerekeket egyből elkönyvelik, hogy „neveletlen”, „rossz”, „szófogadatlan”, pedig nem azok ők, csupán mások, másképp látják a világot, másképp élik meg a mindennapi dolgokat, ADHD-val élnek, küzdenek. Fontos azonban leszögezni, hogy nem minden eleven, vagy rosszcsont módon viselkedő gyermek ADHD-s. A diagnózis felállításához szakemberre van szükség.

Di mi is pontosan az az ADHD? Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) egy idegrendszeri fejlődési zavar, amely a gyerekek körülbelül 5–7%-át érinti. Sokszor már óvodás- vagy kisiskolás korban észrevehető, de előfordul, hogy csak később válik igazán problémássá. A szülők gyakran szembesülnek azzal, hogy gyermekük nehezen koncentrál, állandóan mozog, impulzív, vagy épp ellenkezőleg: „álmodozó”, szétszórt, lassan reagál.

A jó hír, hogy ma már rengeteg lehetőség van a pontos felmérésre, a célzott fejlesztésre, és többféle eszköz és módszer is rendelkezésre áll, amelyek segíthetnek a gyerekeknek abban, hogy jobban boldoguljanak a mindennapokban.

Az ADHD-s gyerekeknek fejlesztése több téren is lehetséges

Fontos, hogy az ADHD nem „kinőhető” és nem gyógyítható, de sok készség tanulható, számos terület fejleszthető, amelyek segítik a gyermeket a hétköznapi kihívásokban. Lássuk, melyek ezek a teljesség igény nélkül:

  1. Kognitív fejlesztés
  • Figyelemfejlesztő játékok, memória- és koncentrációs gyakorlatok
  • Stratégiaépítés: hogyan ossza be az idejét, hogyan jegyezze meg a feladatokat
  1. Viselkedésfejlesztés
  • Jutalmazás és pozitív megerősítés
  • Szabályrendszerek és következetesség otthon, az iskolában, és az élet különböző területein
  1. Mozgás és szenzoros integráció
  • Sport, mozgásterápia, TSMT, jóga, vagy akár egyszerű, mindennapos fizikai aktivitás
  • Többek között segít a felesleges energia levezetésében és a figyelem fenntartásában
  1. Szociális készségek fejlesztése
  • Kommunikációs és kooperatív (együttműködésre alapozó) játékok
  • Konfliktuskezelési stratégiák tanítása

Hogy kapcsolható össze a neurofeedback és az ADHD-s gyermek fejlesztése?

Az ADHD-s gyerekek számára az egyik legnagyobb kihívást a figyelem tartós fenntartása és az impulzusok kontrollálása jelenti. Sokszor nehezükre esik végig csinálni egy feladatot, könnyen kizökkennek, vagy hirtelen reagálnak anélkül, hogy átgondolnák a következményeket. A neurofeedback ebben nyújthat segítséget, hiszen tudatos szabályozására tanít, segíti az ADHD-s gyermekek fejlesztését. 

A rendszeres tréning során a gyerek fokozatosan képessé válik arra, hogy fókuszáltabb maradjon a feladatok közben. Ez a koncentráció javulásához vezet, ami az iskolai teljesítményben is érezhető lehet. Emellett a kitartás, vagyis a feladattartás is fejlődik: a gyermek hosszabb ideig képes egy adott tevékenységre összpontosítani anélkül, hogy azonnal feladná vagy elkalandozna.

A neurofeedback nemcsak a figyelmet, hanem az önkontrollt is erősítheti. A gyerekek mindinkább képesek lesznek felismerni és szabályozni impulzusaikat, így csökkenhet a hirtelen dühkitörések vagy meggondolatlan reakciók száma. Egyes kutatások arra is rámutatnak, hogy a tréning hatására az alvásminőség javulhat, ami szintén kulcsfontosságú, hiszen a nyugodt, pihentető alvás nagymértékben hozzájárul a másnapi figyelemhez és teljesítőképességhez.

Nem elhanyagolható az sem, hogy a neurofeedback a szorongás csökkentésében is szerepet játszhat. Sok ADHD-s gyereknél megjelenik a belső feszültség, amely akadályozza őket a tanulásban és a társas kapcsolatokban. A tréning során megtapasztalják, hogyan érhetnek el nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb állapotot, ami hosszú távon növeli az önbizalmukat.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy bár számos tanulmány és gyakorlati tapasztalat igazolja a neurofeedback kedvező hatásait, az eredmények egyénileg változhatnak. Nincs bevált recept, ami minden gyermek esetében egyformán működne, vagy ugyanolyan hatást, fejlődést lehetne elérni. Van, akinél látványos javulást hoz a módszer, másoknál mérsékeltebb a változás. Éppen ezért érdemes a neurofeedbacket a komplex fejlesztési terv részeként tekinteni, más terápiás és pedagógiai támogatásokkal együtt.

Share: