Nem rossz, csak más: ADHD-s gyerekek felmérése, fejlesztése és támogatása
Számtalanszor találkozhattunk már életünk során, (vagy talán egészen közelről át is éltünk hasonló szituációt) mikor a gyermek látszólag a semmitől, vagy valami egészen apróság miatt kiborul, ”hisztizik”, vagy dührohamot kap. Nagy valószínűséggel olyat is láthattunk már, hogy egy pillanatra sem képes nyugton maradni, jön-megy futkározik, mindenre felmászik, folyamatosan babrál valamivel, hiába próbálják a szülők leültetni, különböző módokon elérni, hogy maradjon egy kicsit nyugalomban. Sokan ezeket a gyerekeket egyből elkönyvelik, hogy „neveletlen”, „rossz”, „szófogadatlan”, pedig nem azok ők, csupán mások, másképp látják a világot, másképp élik meg a mindennapi dolgokat, ADHD-val élnek, küzdenek. Fontos azonban leszögezni, hogy nem minden eleven, vagy rosszcsont módon viselkedő gyermek ADHD-s. A diagnózis felállításához szakemberre van szükség.
Di mi is pontosan az az ADHD? Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) egy idegrendszeri fejlődési zavar, amely a gyerekek körülbelül 5–7%-át érinti. Sokszor már óvodás- vagy kisiskolás korban észrevehető, de előfordul, hogy csak később válik igazán problémássá. A szülők gyakran szembesülnek azzal, hogy gyermekük nehezen koncentrál, állandóan mozog, impulzív, vagy épp ellenkezőleg: „álmodozó”, szétszórt, lassan reagál.
A jó hír, hogy ma már rengeteg lehetőség van a pontos felmérésre, a célzott fejlesztésre, és többféle eszköz és módszer is rendelkezésre áll, amelyek segíthetnek a gyerekeknek abban, hogy jobban boldoguljanak a mindennapokban.
Az ADHD-s gyerekeknek fejlesztése több téren is lehetséges
Fontos, hogy az ADHD nem „kinőhető” és nem gyógyítható, de sok készség tanulható, számos terület fejleszthető, amelyek segítik a gyermeket a hétköznapi kihívásokban. Lássuk, melyek ezek a teljesség igény nélkül:
- Kognitív fejlesztés
- Figyelemfejlesztő játékok, memória- és koncentrációs gyakorlatok
- Stratégiaépítés: hogyan ossza be az idejét, hogyan jegyezze meg a feladatokat
- Viselkedésfejlesztés
- Jutalmazás és pozitív megerősítés
- Szabályrendszerek és következetesség otthon, az iskolában, és az élet különböző területein
- Mozgás és szenzoros integráció
- Sport, mozgásterápia, TSMT, jóga, vagy akár egyszerű, mindennapos fizikai aktivitás
- Többek között segít a felesleges energia levezetésében és a figyelem fenntartásában
- Szociális készségek fejlesztése
- Kommunikációs és kooperatív (együttműködésre alapozó) játékok
- Konfliktuskezelési stratégiák tanítása
Hogy kapcsolható össze a neurofeedback és az ADHD-s gyermek fejlesztése?
Az ADHD-s gyerekek számára az egyik legnagyobb kihívást a figyelem tartós fenntartása és az impulzusok kontrollálása jelenti. Sokszor nehezükre esik végig csinálni egy feladatot, könnyen kizökkennek, vagy hirtelen reagálnak anélkül, hogy átgondolnák a következményeket. A neurofeedback ebben nyújthat segítséget, hiszen tudatos szabályozására tanít, segíti az ADHD-s gyermekek fejlesztését.
A rendszeres tréning során a gyerek fokozatosan képessé válik arra, hogy fókuszáltabb maradjon a feladatok közben. Ez a koncentráció javulásához vezet, ami az iskolai teljesítményben is érezhető lehet. Emellett a kitartás, vagyis a feladattartás is fejlődik: a gyermek hosszabb ideig képes egy adott tevékenységre összpontosítani anélkül, hogy azonnal feladná vagy elkalandozna.
A neurofeedback nemcsak a figyelmet, hanem az önkontrollt is erősítheti. A gyerekek mindinkább képesek lesznek felismerni és szabályozni impulzusaikat, így csökkenhet a hirtelen dühkitörések vagy meggondolatlan reakciók száma. Egyes kutatások arra is rámutatnak, hogy a tréning hatására az alvásminőség javulhat, ami szintén kulcsfontosságú, hiszen a nyugodt, pihentető alvás nagymértékben hozzájárul a másnapi figyelemhez és teljesítőképességhez.
Nem elhanyagolható az sem, hogy a neurofeedback a szorongás csökkentésében is szerepet játszhat. Sok ADHD-s gyereknél megjelenik a belső feszültség, amely akadályozza őket a tanulásban és a társas kapcsolatokban. A tréning során megtapasztalják, hogyan érhetnek el nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb állapotot, ami hosszú távon növeli az önbizalmukat.
Fontos azonban hangsúlyozni, hogy bár számos tanulmány és gyakorlati tapasztalat igazolja a neurofeedback kedvező hatásait, az eredmények egyénileg változhatnak. Nincs bevált recept, ami minden gyermek esetében egyformán működne, vagy ugyanolyan hatást, fejlődést lehetne elérni. Van, akinél látványos javulást hoz a módszer, másoknál mérsékeltebb a változás. Éppen ezért érdemes a neurofeedbacket a komplex fejlesztési terv részeként tekinteni, más terápiás és pedagógiai támogatásokkal együtt.